fredag den 20. juli 2012

Sommerturen 2012

Turen startede som sædvanlig i ugen op til Pinse hvor vi skulle til Vindøtræf i Ærøskøbing. Vi startede d. 22-5 til Sønderborg for at mødes med "To Søstre" og vi skulle også lige ønske Brodder tillykke med 80 års jubilæet. Næste dag var vinden NØ og 10-12 m/s så vi valgte kun at sejle til Høruphav. d. 24-5 fortsatte vi så til Søby hvor vi mødte de tyske sejlere fra Kappeln som vi render på alle mulige steder. Uwe og Karin kom også til Søby D.25-5 fortsatte vi så til Ærøskøbing, nu var det totalt vindstille og meget flot vejr.
Carina på vej til Ærøskøbing

Nu er de første både ankommet
Der kommer flere og flere
Til sidst er vi rigtig mange

Et kendt motiv fra Ærøskøbing

Hele pinsen havde vi fint vejr og det var igen et vellykket træf. Lørdag var der søsætning af Bona Vista der er restaureret, det var et tilløbsstykke i Marstal, vi cyklede ad den nye cyklesti mellem Ærøskøbing og Marstal.
Bonavistas stabelafløbning

Ellers var det jo Vindøtræffet det drejede sig om, og vi var mange både, og for en gangs skyld var der fire danske både med.
D. 28-5 sejlede vi med Hans Jørgen og Benthe til Faaborg, de ville gerne se det sydfynske område som de ikke kendte.
Albatros på vej til Faaborg

Peug2 på vej mod Faaborg

Vi havde en fin sejltur til Faaborg, startende med let vind fra V, men da vi nåede omkring grydeløbet friskede vinden meget op og de næste dage var der en ret frisk vind der efterhånden blev til en kuling mellem NV og NØ D. 29-5 blev vi i Faaborg og fik vist dem byen. Næste dag sejlede vi så til Lyø, nu var det ved at være tid for Benthe og Hans Jørgen at sejle nordefter, for de skal arbejde Mandag, men vejrmeldingen lyder på op til kuling fra NV, ikke lige den bedste retning til Aså. Vi blev liggende på Lyø hvor Baccara og Borka også lå, da vi så ville sejle videre kom Bent og Britta, de var også på Pinsetur, så vi blev en dag mere, vi blev også inviteret til Lars havnefogedes fødselsdag og 10 års bryllupsdag. Nu var der ikke så længe til at det meget omtalte Dronningebesøg på Lyø skulle finde sted, så det var vi jo nødt til at ha med også, vi sejlede dog lige et smut til Faaborg hvor vi havde familiebesøg. Her stod byen også på den anden ende med garderhusarregimentet indkvarteret i byen og heste(lort) overalt. Vi så lige kongeskibet ankomme hvorefter vi sejlede tilbage til Lyø.
Dronningen på Lyø

Der blev flaget over top for dronningen

Så blev dronningen afhentet igen

D. 9-6 til Korshavn i frisk SV vind, dagen efter var det hård vind fra V og vi ville vente med at sejle til vinden løjede lidt, næste dag var det så totalt havblik. og vi fortsatte til Marstal hvor jeg havde en aftale på Ebbes bådeværft.
Albatros ved Ebbes Bådeværft

D.12-6 gik det så mod Sønderborg, her var stadig ingen vind så det var motorsejlads hele vejen. Jeg fik repareret elektronikken hos Bent og vi fortsatte så d. 13-6 til Juelsminde i V 3-8 m/s, en lang, men fin sejlads.
Reparation af vindmåler i Juelsminde

Herfra videre til Horsens hvor vi besøgte Hanne og Jens. Da vi sejlede videre fra Horsens var der temmelig meget vind fra SW, 10-14 m/s det passede jo fint når vi ville mod Grenå. Men da vi havde passeret Svanegrundene var der rigtig meget sø agtenind og det var svært at håndstyre, og selvstyreren havde forlængst opgivet så da vi var ved Tunø blev vi enige om at gå derind og afvente bedre vejr. Næste dag var der slet ingen vind, og nu gik det så for motor til Grenå. Fra Grenå gik vi direkte til Hals, en lang kedelig tur om bare skal overstås, men vinden var fin, jævn V-lig og det blev en rigtig djlig sejltur. I Hals fik vi besøg af Benthe og Hans Jørgen og vi grillede oppe ved klubhuset. Næste morgen havde Vibeke noget tøj i vaskemaskinen og vi gik en tur op og så på et kæmpe kræmmermarked, alt sammen gammelt skrammel som vi har nok af derhjemme, men imponerende var det t se stort set hele byen omdannet til kræmmermarked.
Cementskib passerer Hals, et skib fra dengang skibene havde pæne linier

D. 20-6 Fra Hals gik det nu mod Ålborg i ingen vind men masser af sol, og vi gik ind i Marinaen,
Ålborg i sigte

Her fik vi besøg af Lasse, han havde set os på AISen. I Ålborg lå Søren og Rita fra Guldborg, og vi grillede om aftenen sammen med dem og deres venner som bor i nærheden. Næste dag videre til Gøl for sejl, men kun ganske let Ø - lig vind så det tog sin tid. I Gøl gik vi en tur rundt i den lille by og så traditionen tro kirken.

Kirken i Gøl
Søren satte garn udenfor havnen, men havde ikke set at de lovede meget vind i løbet af natten, så næste morgen kunne han ikke komme til at trække garn med gummibåden så de blev liggende, mens vi sejlede til Nibe, der var meget vind, med den var tværs og kun lidt sø, så det gik hurtigt ned til Nibe. Her traf vi først Peter fra Adiena, og senere kom både Lasse og Birthe.

D. 22-6 Fra Nibe gik det så mod Løgstør, her ville vi blive og fejre Sankt Hans aften, Lasse og Birthe havde arrangeret et familietræf i Løgstør, så vi sejlede sammen med dem derud.
Vindi på vej mod Løgstør

Undervejs fik jeg problemer med generatoren, det viste sig at være kullene som var slidte, men jeg fik lavet noget midlertidigt så kunne vi nok klare os til vi var hjemme igen. Sankt Hans aften blev meget våd, det styrtregnede så vi lånte den gamle kulhal, her fik vi sat en del borde op og det blev meget hyggeligt på trods af regnen. Poul Erik og Annemarie var på campingtur og de kom og var sammen med os om aftenen. Næste dag var det også regnvejr og vi blev liggende, Poul Erik kom og inviterede os på aftensmad i deres campingvogn.
D. 25-6 Vi sejler mod Nykøbing, vinden er SØ og det går fint ud gennem den berygtede Løgstør rende og norden om Fur og ned til indsejlingen til Nykøbing Mors.
Nykøbing Mors

D. 26-6 bliver vi liggende, for vejrmeldingen siger V 10-15 m/s. jo sangen der siger at vinden går frisk over limfjordens vande passer godt nok. Vi snakkede med en tidligere fisker, han har nu en stor motorbåd og ville til Læsø, men ikke i det vejr, Kattegat betød ikke noget sagde han, men Løgstør bredning skulle han ikke passere med Vestlig kuling.
Maja havde spurgt om vi kunne passe børnene et par dage, det kunne vi godt hvis hun ville køre dem op til os, så aftalen blev at hun skulle køre til Struer hvor vi så ville være d. 27-6.
D. 27-6  Vinden er SV 10-14 m/s og vi har en hård tur syd om Mors og ned til Struer, delvis for sejl og delvis for motor.
I Struer blev vejret fint og Maja kom med børnene, næste dag var der ikke meget vind og vi gik for motor op forbi nordspidsen af Venø hvor vi dagen før havde set en del sæler, der var rigtig mange og børnene var ellevilde, vi ser jo ikke sæler i Lillebælt.
Sæler på nordspidsen af Venø

De blå fiskerhuse på Jegindø
Vi ville videre op til Jegindø, og havde fået fortøjet og spist frokost da jeg fik en vejrmelding som sagde hård vind fra SØ, det var en dårlig retning at ligge med i havnen, så vi besluttede at fortsætte til Glyngøre hvor der er mere læ for SØ.

Krabbefangst i Glyngøre
Stranden ved Glyngøre

Det viste sig at Glyngøre var en fin by for ungerne da der var en meget fin legeplads, vinden blev også meget frisk og vi blev et par dage her.

1-7 Vi vil fortsætte ned til Sundsøre, vi skal finde et sted som Maja kan finde og som ikke er så langt for hende at køre, vinden er stadig i SØ men løjet af til 10-12 m/s og da vi først er kommet igennem Fur sund er vinden nu ØSØ og vi kan lige holde op ned til den smalle gennemsejling ved Rotholm rev. Sundsøre er en meget fin havn, lidt øde, den eneste turistattraktion i nærheden var Tiset mejeri stod der i en turistbrochure. Dicte og jeg gik helt ud på den smalle tange som næsten går tværs over sundet.
vi var helt ude ved enden
Dicte ude på tangen ved Sundsøre

2-7 Vi sejler videre ned mod Skive, vinden lige imod 10-12 m/s men til sidst kommer vi ned i læ bag landet og det sidste stykke gik fint. I Skive er der en fin havn, og vi gik lidt rundt, henne på roklubbens bro lå der en sæl og solede sig, den var stort set tam og folk gik lige forbi den uden at de reagerede, kun når man kom helt tæt på knurrede den.
Sælen i Skive havn

Maja kom her til Skive og lod så bilen stå og sejlede med over til Virksund dæmningen hvor vi passerede slusen og videre ned til Hjarbæk.
Vibeke kæmper mod strømmen i Virksund slusen

Sjægterne bliver rigget til
Hjarbæk er en meget hyggelig havn, her er der en stor samling af sjægter som sejler kapsejlads hver onsdag, og vi var så heldige at opleve det.
Sjægtesejlads i Hjarbæk fjord

4-7 Maja tager bussen fra Hjarbæk til Skive for at hente bilen og imens sejler vi andre tilbage til Virksund hvor hun så kommer kørende og tager pigerne med hjem igen. I Virksund kom Birthe og Lasse, Birthe skulle måle en presenning op på en båd og de blev og grillede sammen med os og Søren og Rita kom også her til havnen.
På vej ind til Virksund havn

5-7 Vi sejler mod Fur sammen med Mischa, det blev til en lille kapsejlads i det skønneste vejr, vinden var meget svag fra SØ, men det gik dog rimelig pænt deropad imod Fur. Da vi var ankommet til havnen fik vi cyklerne pakket ud og kørte over øen til NV hjørnet, her skulle være nogle spændende Molerskrænter med fossiler.
Molerskrænter på Fur

På tilbagevejen punkterede Søren jeg havde lappesager med, men hans dæk var meget mørt, så vi fik sat en masse lapper på og pumpet ganske let og så blev Rita som den letteste af os fire sat på cyklen og den holdt til vi var tilbage på båden, jeg havde et reservedæk ombord, så vi fik cyklen køreklar igen.
6-7 Vi følges med Mischa til Rønbjerg i lidt halvkedeligt vejr, vi havde snakket om at sejle til Livø, men havnen er meget lille så vi valgte at sejle sammen i Albatros derover, vi gik en tur på øen som ellers er ret spændende, men det småregnede hele tiden, så vi vendte hurtigt tilbage og sejlede til Rønbjerg igen.
7-7 Det er tåget og diset, Peter og Ulla med Adienna kom her til Rønbjerg og vi bliver en dag mere, vejret er kedeligt og de har bryllupsdag, den fejrede vi også sammen med dem i Søderkøbing i Sverige sidste sommer.
8-7 Vi forlader Rønbjerg og sejler mod Ejerslev på Mors, det er havblik og solskin, vi var belvet anbefalet havnen i Ejerslev, og det var en meget fin havn med en super havnemesterinde, de byggede stadig på havnen men vi fandt os en god plads og gik så på opdagelse i naturen på Mors, det er jo et område med moler, det findes kun på Mors og Fur, så der er en stor industri omkring moleret, det minder en hel del om vores teglværker. Det blev en rigtig fin dag med skønt sommervejr.
Gammel Molergrav ved Ejerslev

9-7 Vi vil videre til Thisted så vi sejler mod nord op mod Feggerøn og ned gennem det smalle Feggesund, og så er der ikke langt ind til Thisted, her bunkrede vi og fandt så en plads i lystbådehavnen. Vi cyklede en tur gennem byen. Men så begyndte det at regne, og det varede den næste dag også, så valgte at blive liggende.
11-7 Fra Thisted gik det nu igen sydpå vest om Mors ned til den lille havn Doverodde, det er en tidligere handelsplads med en gammel købmandsgård med en stor kornsilo, Det hele er nu en form for museum, og siloen bruges som udkigstårn. På vejen ned gennem sundet passerede vi en del sæler som lå inde på stranden, og vejret var lidt blandet, men holdt dog tørt det meste af vejen. Vi cyklede en tur ud til et område med en masse gamle gravhøje, her er en meget smuk natur med et meget kuperet terræn.
Området omkring Doverodde

12-7 I dag gik det videre syd om Mors og hen til en mindre fiskerihavn der hedder Sillerslev, vinden var svag og de rkom en del byger. Her lå tre både fra Aså, og oppe ved klubhuset sad der tre par og hyggede sig, så jeg spurgte om de var fra Aså, jow sagde de eret dig med Vindøen, jow sagde jeg, så kender du Hans Jørgen, ja det gjorde jeg da. Sådan er verden jo ikke så stor. Ellers var Sillerslev ikke noget særligt, og vi travede en tur gennem byen og så var det ok.
13-7 Vi fortsætter østover mod Nykøbing, her har vi godt nok været en gang før på turen, men der var ikke rigtig andre havne der lå godt for den vejrmelding de lovede, nemlig vest og en del regn. Da vi havde passeret Sallingsundbroen begyndte det at regne, og det var ikke bare småregn, og på vej ind igennem den smalle rende til Nykøbing styrtede det ned, så vi gik ganske langsomt for ikke at skulle lægge til i det møgvejr.
14-7 I dag regner det lidt igen, men dog ikke så slemt som i går, og vi beslutter os for at sejle til Rønbjerg for at mødes med Fried og Brigitte med RONJA. Vi har skypet sammen med dem og blev enige om at Rønbjerg var et passende sted at træffe dem, de er på vej ind i fjorden og vi er langsomt på vej østover. Om aftenen laver vi mad sammen i klubhuset hvor der er rigtig fine faciliteter.
15-7 I dag blæser det rigtig meget fra NW, og vi har ikke lyst til at skulle op til Løgstør bredning så vi vælger at blive liggende. Lasse ringer og siger at de vil kigge forbi over middag så vi kan køre en tur sammen med dem, det blev en rigtig hyggelig eftermiddag hvor vi fik set  en masse af området omkring  Rønbjerg, bl.a. Ertebølle centeret som godt nok var lukket, men vi fandt en smutvej og fik set de udendørs udstillinger som var meget spændende. Så kørte vi videre til Vilsted sø, det er et område som i mange år har været afvandet, men som nu igen er blevet til et rekreativt søområde.
16-7 Nu går det videre mod Løgstør bredning, vindene er godt nok temmelig frisk men fra vest så vi har en halv vind de få sømil op til renden, og derfra agten ind gennem den gravede rende. Vi passerer Løgstør og videre hen til Aggesundbroen hvor vi ventede 10-15 minutter, derfra gik det så videre for sejl til Nibe.
Vi kunne sejle hele strækningen for sejl, og det var jo dejligt. Om aftenen kom først Peter og snakkede lidt, senere kom Lasse og Birthe samt Ole Foldager og hans kone Birthe og vi spiste ombord poå Vindi og havde en hyggelig aften.
17-7 Nu går det videre mod Ålborg, der er en frisk vind og det går hurtigt. Næste dag havde Vibeke problemer med noget blærebetændelse og vi fik fat på noget medicin, og så cyklede vi en tur ind og kiggede på byen. Vi valgte at blive næste dag i Ålborg, og vi ringede til Peter og Tove som vi kender fra mit job, men vi har ikke set hinanden i en hel del år, de kom så og spiste frokost hos os og så tog vi med dem ud i deres kolonihavehus ude ved Rørdalfabrikken og her havde vi en rigtig hyggelig eftermiddag, og der blev snakket som i gamle dage og vi kunne ikke forstå at der var gået så længe siden vi sidst havde set hinanden. Om aftenen spiste vi så hos dem i deres lejlighed.
20-7 Vi fortsætter gennem broerne, jernbanebroen er ingen problem, for klappen er jo væk efter en påsejling i Marts måned, og snart efter kom vi også gennem Limfjordsbroen, vi lagde kort til ved havnefronten, men fortsatte så til Sundby Hvorup havn, en dejlig havn som egentlig er en gammel kridtgrav, men nu er det en lystbådehavn, alle er utrolig flinke og hjælpsomme, og vi blev straks inviteret med til fælles grillaften. På vejen hen til indsejlinge til havnen passerede vi det sted hvor Peter og Tove bor, de havde fulgt os på AISen og stod på terassen og vinkede til os da vi passerede.
I Sundby Hvorup havn blev jeg vist rundt og så hele deres anlæg med ophalerbedding, den går tværs gennem en bådehal, så kan man sætte bådene af til siderne og fylde hallen op på den måde, så kunne de trække både videre igennem hallen til den næste hal som lå parallelt med så de havde rigtig fine faciliteter.
21-7 Vi vil videre ud af Limfjorden og til Egense på sydsiden af indsejlingen, vinden er ret svag, men vi sætter sejl og det bliver en fin tur ud igennem det ellers ret kedelige stykke af fjorden, længere fremme sejlede en Nimbus 30, og så blev det jo sjovt at se om vi kunne indhente den, langsomt men sikker nærmede vi os Nimbussen, og da vi var på siden af den råbte de hvor skal i hen i den fart, vi sejlede kun omkring 1-2 knob, men alt er jo relativt. Da vi kom til Egense kom Nimbussen også der og jeg snakkede lidt med dem. Havne er fin i Egense, de har et rigtig dejligt klubhus med alle faciliteter. Vi cyklede en tur sydpå ned til Lille Vildmose.
22-7 Fra Egense til Øster Hurup havde vi fin vind W 10 m/s og da vi var tæt under land var der ingen sø så vi løb rigtig god fart. Det lykkedes at finde en plads i den ellers overfyldte havn.
23-7 Vejrmeldingen siger hård W-lig vind så vi bliver en dag mere i denne dejlige havn, vi kom i snak med en anden sejler som det viste sig at han kendte Kim og Elsebeth fra Vordingborg, han var læge og blev kaldt skærgårdsdoktoren, han boede nu i Høllet ved Mariager.
24-7Vi beslutter os for at tage et smut ind i Mariager Fjord, der er ikke langt fra Ø. Hurup og ned til indsejlingen, men en pokkers lang og kringlet tur ind gennem den yderste del af fjorden. Vi fortsætter helt ind til Kongsdal og nu er vejret blevet rigtig fint, de lover sommervejr den næste uges tid.
25-7 Vi sejler først ud og smider anker ude i fjorden og nyder sommervejret, mn sidst på dagen fortsætter vi ind gennem den meget smukke del af Mariager fjord, vi gå ind til Høllet som er en lille naturhavn med et par småbroer, det lykkedes os at klemme os ind på en plads, og lidt senere kom endnu en Vindø 40, ham fik vi også plads til, og der blev grillet inde på stranden om aftenen, der er ingen faciliteter på stedet, kun ren natur men bestemt et besøg værd.
26-7 Videre over på den anden side af fjorden til Mariager, det er en meget hyggelig gammel by som er kendt for alle sine roser i gaderne, ellers er der ikke så meget at se.
27-7 Nu vil vi helt ind i bunden af Mariager Fjord til Hobro, her cyklede vi lidt rundt i naturen, det er en meget skøn natur herinde i den inderst del af fjorden, dem der siger de har været i Mariager fjord og kun nået Hadsund har slet ikke oplevet fjorden.
28-7 Vi bliver liggende for det er gråvejr og let regn, og Ole Foldager fra Ålborg vil komme og hjælpe mig med nogle VHF problemer til aften, så vi fortsætter først i morgen.
29-7 Vi sejler i fint vejr fra Hobro ud til Kongsdal som er en lille hyggelig havn på sydsiden af fjorden, lige i nærheden er det store saltindvindingsanlæg.
30-7 Næste mål hedder Bønnerup nede på Nordsiden af Djursland, vinden var meget svag så blev endnu en motorsejlads, i Bønnerup var vi ved fiskehandleren og købte hummerhaler.
31-7 Vi starter tidligt om morgenen, for de havde lovet opfriskende vind, men vi skal kun lige rundt om hjørnet til Grenå, I starten gik det rigtig fint og vi løb en god fart i medstrøm, helt hen og rundt om hjørnet, men da vi så nåede ned til Fornæs, så sluttede festen, nu fik vi en rigtig grov sø lige i snuden og farten faldt til 1,5 knob, sikke noget møj, vi havde lige snakket om at vi var aldrig kommet så hurtigt forbi det berygtede hjørne før, men det kom vi så heller ikke denne gang, det tog 1½ time før vi kom i havn, og der var knap 2 sm hen til havnen og et mylder af færger og servicebåde til vindmølleprojektet ved Anholt, så der var nok at se til, igen godt at ha AISen, nu kunne vi da se hvad de andre skibe havde tænkt sig.
1-8 Næste mål er Århus, vi skal godt nok til Vindøtræf i Ebeltoft d. 3 august, men vi vil ikke ligge så mange dage der, derfor fortsætter vi videre til Århus, vinden er meget svag og igen en motordag. I århus gik vi ind i træskibshavnen hvor vi altid er meget velkomne. Her kommer Maja med Olivia som skal med os videre.
2-8 Havnedag
3-8Sejler mod Ebeltoft, i starten ingen vind, så det gik for motor ud til Sletterhage, men herfra kunne vi gå for sejl.
4-8 Vindøtræf i Ebeltoft
5-8 Målet er Endelave, det er havblik så igen motorsejlads, Olivia hygger sig ombord, og i havnen på Endelave er der nogen som fanger krabber så det er hun meget optaget af.
6-8 Nu går det videre imod Juelsminde, i starten rigtigt møjvejr, SØ vind og en masse regn, men efterhånden bliver det opholdsvejr og vinden frisker op.
7-8 Vi bliver i Juelsminde, vejrmeldingen siger meget vind fra W og det kommer også til at holde stik, Olivia fisker krabber sammen med en masse andre børn.
8-8 Vi starter tidligt om morgenen hvor vinden er ret svag, men så snart vi kommer ned mod Bjørnsknude frisker den noget op og vi får en del sø inde fra Vejle fjord, først da vi kommer ned i nærheden af Trelde Næs bliver det bedre, Olivia var lidt søsyg i starten, men så gik det bedre og det generede hende ikke.
9-8 Fra Fredericia fortsatte vi ned til Årøsund, vi havde en frisk men fin sejlads i medstrøm ned gennem snævringen. I Årøsund kom Nete med Kristoffer og Jesper, de skal sejle med ned til Dyvig.
10-8 Fra Årøsund sejlede vi ned til Halk hoved og ind gennem skydeområdet ned til Kalvø, vinden var frisk, men vi kunne lige akkurat holde Barsø op og vi kunne fortsætte helt hen til Kalvø. Her blev ungerne taget med på den traditionelle ørundtur, lidt imod deres vilje, men de trængte til noget motion. Maja kom og hentede Olivia.
11-8 Nu går det ned mod Nordals og ind til Dyvig, vi pilkede lidt undervejs, men uden held.
 12-8 Fra Dyvig går det nu ned mod Sønderborg, her bliver Kristoffer og Jesper sat i land, og vi fortsætter videre hjem til Egernsund hvor en tur på knap tre måneder er slut.