tirsdag den 11. juni 2019

Turen til Friedrichstadt 2019

Vi var for mange år siden i Frederiksstad, og har tit talt om at gentage turen, nu skulle det være her i år og først på sæsonen. Vi har inviteret Elin med og har provianteret og bunkret så alt er klar.
Mandag morgen passerede vi Egernsundbroen, desværre var der ikke meget vind, og vi regner med at gå til Kiel i dag så det blev motorsejlads hele vejen. Vejret var fint men det var hundekoldt men da vi nåede ind i Kielerfjorden blev det lidt varmere og vi lagde til ved ventekajen i Holtenau der kom solen frem og det blev rigtig fint vejr.

Vi vælger at overnatte her ved ventebroen, der kom ingen havnefoged, men på en opslagstavle stod der at han kun var på kontoret om formiddagen så vi kunne ikke få en kode til toilet og brusebad men vi kan jo også klare os med vores eget ombord.
Næste morgen kl 7 blev vi vækket af havnefogeden som sagde at hvis vi havde betalt ved automaten ved havnekontoret så havde vi fået koden og var sluppet for at blive vækket, men det stod der jo ikke noget om på opslagstavlen, nej det kunne han jo godt se, men det interesserede ham vist ikke så meget.
Nu vi var oppe kunne vi ligeså godt gøre os klar til at komme i slusen så vi lagde os udfor at vente og der skal være et klart lys på signalmasten som betyder at lystbåde må sejle ind i slusekammeret.
Sluserne i Holtenau


Vi var heldige for der blev hurtigt givet klarsignal til os og vi kom ind sammen med 4 store fragtskibe og en anden sejlbåd.
Der var god plads i slusekammeret

Fortøjningsmulighederne er ikke til lystbåde

Der er ikke ret stor niveauforskel  så vi kom hurtigt ud i kielerkanalen og kunne fortsætte mod Rendsborg, dette stykke af kanalen er det kønneste da her er meget bevoksning til forskel fra den vestlige del hvor det er meget fladt og mest græsmarker ved siderne.
Kielerkanalen

Det tager omkring 3½ time for motor til Rendsborg og her går vi ind i Obereiderhafen som ligger næste i centrum af byen og er en fin og velholdt havn med fine faciliteter.

Obereiderhafen i Rendsborg

Vi gik en tur rundt i byen, man har markeret en vandrerute med en blåmalet streg og så følger man den og undervejs er der forklaringer til de forskellige mindesmærker ol. som vi møder. Ideen er rigtig god, men siden de lavede den blå streg har de lagt en del af fliserne om, så det gav os lidt hovedbrud, og en lokal dame kunne heller ikke finde ud af det. Vi var bl. a. inde og se det jødiske museum. 
Den gamle jernbanebro i Rendsborg
Vi mødte mange af de Hollandske skibe der sejler i Danmark om sommeren

Næste dag fortsætter vi ad Kielerkanalen eller Nordostsee kanal som tyskerne kalder den, vi skal ca tre timers sejlads i retning mod Brunsbüttel, ved en vigeplads der hedder Oldenbüttel hvor vi drejer til styrbord ind i Giselaukanal.

Knap en sømil inde kommer vi til Giselauslusen lagde vi os ind til ventebroen til bagbord, det er den forkerte side når vi vil ind i slusen men så kan vi lige spise frokost inden turen går videre.
Vi venter ved Giselauslusen

Efter frokost lagde vi os over i den anden side og snart blev der giver klarsignal til os, To røde lys betyder spærret og et grønt lys fri til indsejling i slusekammeret. Efter kort tid havde vi betalt hos slusemesteren og porten i den anden ende blev åbnet og vi kunne fortsætte mod Lexfähre som er dagens mål. Sluserne i Ejderen er gratis så nu kan vi fortsætte helt ud til Nordsøen hvis vi vil det.

Slusen i Lexfähre
I
Lexfähre er der en lystbådehavn, med udmærkede faciliteter, hele området er afspærret, og vi kunne ikke finde nogen nøgle så vi kunne komme ud fra havnen, men pyt der er heller ikke meget at se på så vi nød det gode vejr ombord.
Næste morgen fik vi et bad i klubhuset og efter morgenmaden smed vi løs og sejlede så videre på Ejderen, kanalen er ret bred, mange steder bredere end kielerkanalen og der er også ret dybt, fra 3,5 og helt op til 16 - 17 meter. Kanalen er utrolig snoet så vi styrer alle mulige kurser for at følge løbet, ofte ser vi det samme kirketårn fra alle sider inden vi har passeret det. Siderne af kanalen er bevokset med træer stort set hele vejen og vi passerer mange gårde og små landsbyer, her er meget fugleliv og vi ser også en del Rådyr som kigger forundret på os, her er nemlig næsten ingen skibstrafik og det har været på tale at man vi lukke Eideren helt for sejlads, men det har man også snakket om med Slien. Det skyldes nok at den tyske trafikminister kommer fra bjergene ned i Bayern og som sådan ingen interesse har i noget med vand.
Eideren er enormt snoet  men nem at sejle på for der er dybt nok overalt, der er kun ganske få bøjer. Ud på eftermiddagen kom vi til sluse Nordfeld, det er en typisk gammel offentlig bygning med sluseområdet og under bygningen er der afvandingsåbninger for at holde vandstanden konstant i Ejderen. Slusemesteren var hurtig til at åbne slusen for os og snart var vi ude på den anden side, her er der tidevand og lige nu er det tæt på højvande så vi ligger så højt at vi kan kigge ind over digerne på markerne hvor vi nu kan se at vi er ude i marsklandet, her er masser af får, og næsten ikke andet.

Der er ca tre kvarters sejlads til Frederiksstadt, og lige før vi kommer til byen er der en ret trafikeret vejbro,der kom, hurtigt et signal til at broen ville blive åbnet, og lidt efter kunne vi passere broen, herfa var der et kort stykke hen til slusen som fører ind til Frederiksstadt.

Ved slusen til Frederiksstad
Mit i indsejlingen var der en grundbøje som skulle holdes og styrbord, for ikke at komme for langt over til den modsatte side gik jeg tæt på grundbøjen, men her var der meget lidt vand, ekkoloddet var tæt på 0, men så snart vi var forbi hjørnet var der masser af vand igen. Slusen åbnede og vi fortøjede i kammeret, jeg gik op til slusemesteren og betalte 6 euro, det gjaldt for begge veje i slusen. Efter at vi kom ud af slusen var der et lille stykke hen til lystbådehavnen, vi skulle ind gennem en smal indsejling og mellem et par træer, men så lå der en lille fin havn med en meget venlig havnemester.
Havnen i Frederiksstadt

Vi betalte for overnatning og fik en kode til toilet og bad. Sidst på dagen gik vi så en tur op i den gamle Hollandsk prægede by som blev bygget af FrederikIII af Hollandske religiøse flygtninge. i dag bor der ca 2500 indbyggere i byen som er besøgt af mange turister. Byen blev bygget efter nederlandske traditioner med Grachter (kanaler) imellem en del af gaderne.
Gamle huse i byen


Under treårskrigen blev byen bombet  i oktober 1850 og en stor del af byen sat i brand. Byen var på Danske hænder indtil krigen i 1864 hvor Danmark som bekendt mistede Slesvig Holsten og grænsen flyttet op til Kongeåen.
Kanaler

Remonstrantenkirche

Havnemesteren fortalte at der var to store både på vej ind til slusen, men de måtte vente på højvande da de havde ret stor dybgang. Senere så jeg at der lå en større sejlbåd i slusen og efter nogen tid kom de så ind i havnen, det var en Polsk båd med en masse mennesker ombord, vi hjalp med at få den fortøjet, det drillede lidt for der var ikke så dybt i havnen, det lykkedes at få den næsten ind til broen og via en landgang kunne de komme i land. Havnemesteren kom hen og sagde at han var godt træt af Polakkerne, de ville ikke betale havnepenge når de kun skulle ligge der en enkelt nat og han mente at i morgen havde han nok ikke flere håndklæder på toiletterne, ja Polakkerne har et dårligt ry mange steder.
Vi lå to dage i havnen og så var det tid at vende næsen hjemover. Vi hilste af med havnemesteren og jeg ringede til slusen for at høre hvornår vi kunne regne med at komme igennem, kom du bare hen så lukker jeg jer igennem sagde han, det var næsten lavvande men hvis vi bare holdt os midt i løbet skulle det nok kunne gå ind til Nordfeld slusen mente han.
Lavvande ved Slusen i Frederiksstad

Da vi kom ud af slusen var der helt tørt der hvor vi havde sejlet i forgårs da vi kom ind i slusen, og ude i løbet var der stadig udgående strøm som betyder at vi har den imod, det var kun ca 1 knob så det sinkede os ikke så meget. Vi måtte vente nogen tid ved vejbroen, men så gik det ellers mod Nordfeld.

Henne ved slusen var de ved at afvande Eideren så der løb rigtig meget strøm ud ved siden af slusen, og der skulle vi hen for at trække i en snor som kalder på slusemesteren. Det var et dårligt sted at vente på slusen så efter at ha trukket i snoren trak jeg over i den modsatte side hvor der ikke løb så meget strøm, men der var der så til gengæld afsat så meget mudder at vi stod på grund, det var jo lavvande på det tidspunkt. Nå vi kom hurtigt fri gen og slusen åbnede og vi kom hurtigt igennem, ind i den tidevandsfrie Ejder, det er nu noget rarere at sejle her end i tidevand hvor man hele tiden skal afpasse tiden efter vandstanden.
Lidt forfaldne gårde i Bargen

Vi sejlede nu et godt stykke op ad Ejderen til en lille by Bargen, her er en havn som vi så da vi sejlede forbi for et par dage siden. Det er en fin lille havn, og byen er ikke stor, det er en del mindre gårde som tildels er lavet om til Hotel og restauranter og det så ud til at her kommer en del turister. Vejret på tilbageturen er ikke så fint som den anden vej, men da vi næste morgen fortsatte mod Rendsborg startede det med gråvejr, men senere klarede det op og vi nåede til slusen i Lexfähre var det fint vejr og slusen var klar så vi kunne sejle direkte ind, her er næsten igen højdeforskel så vi var hurtigt ude igen. Lidt efter kom vi til Giselau slusen, her var det faktisk middagspause, men det kan vente sagde slusemesteren og lod os passere, det snuppede dog 20 min af hans pause, men mon ikke han kompenserede for det på et andet tidspunkt.
Vi holdt en frokostpause efter slusen og fortsatte så mod Rendsborg hvor vi ankom sidste på eftermiddagen. På vej gennem kanalen mødte vi den gamle dampisbryder Stettin som vi flere gange har set i Flensborg, det er et museumsskib som sejler med gæster rundt omkring, den er kulfyret og man er ikke i tvivl om det når vi ser den i det fjerne for der ligger et tykt røgslør efter den.

Isbryderen Stettin
Vi blev en dag mere i Rendsborg for vejrmeldingen siger en hel del vind i østersøen, men derefter skulle det blive fint igen.
Næste morgen smed vi løs og gik mod Kiel, det var lidt diset og gråt vejr, lystbåde må ikke sejle i kanalen når det er tåget, men det var ikke noget problem endnu. Senere hørte vi på VHF at der var tæt tåge i Kielerfjorden, altså udenfor slusen, men det havde ingen betydning for os men da vi nåede til vigepladsen Grossnordsee var der pludselig tre røde lys hvilket betyder stop for alle skibe, og nu kom tågen også rullende ind til os. Efter en halv time klarede det op igen og vi fik lov til at sejle videre. I Holtenauvar de ved at tømme slusen ind mod kanalen og vi tænkte, fint vi kommer med med det samme. Der kom først tre store fraktskibe som gik i slusen, men så kom der en lastet tanker og det jo er farligt gods må vi lystbåde ikke komme med, øv det betyder ventetid for nu skal de først sluses ud og så et nyt hold udefra. Da der kun er en brugbar sluse er der rigtig meget tryk på den så det varede ialt 5 timer før vi kom igennem, det var ærgerligt, men til gengæld var det nu blevet fint vejr og rigtig varmt, der kom andre både til og vi fik snakket med en del af dem, der elv også tid til at gå hen til Thiessenkaj på den anden side af slusen og få en is i den gamle skibshandel som nu er blevet en cafe.
Endelig i slusen

Da vi endelig kom igennem slusen gik vi ind i Wik, den lille lystbådehavn tæt på slusen, her belv vi godt modtaget, men desværre var havnemesteren gået hjem så vi kunne ikke få en nøgle til toilet og bad, nå pyt vi klarer os, toilet med tank har vi jo ombord, og bad må klares i håndvasken.
Næste morgen gik det så ud af Kielerfjorden og mod nord. Oppe ved spærreområdet Schönhagen lå der et marineskib og de annoncerede på VHF at de ville foretage en kontrolleret undervandssprængning, det gør de ret ofte, og et stykke tid senere hørte vi et ordentlig slag mod skroget, det føltes næsten som en havde slået med en stor hammer, samtidig så vi en vandsøjle ude i nærheden af marineskibet.
Vi var hjemme sidst på eftermiddagen efter en spændende tur i det gamle danske område.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar